• Obyvatelé Prahy 11, úvodem nám dovolte osvětlit důvod proč tento článek vznikl: developerské tlaky, s nimiž jsme bojovali před volbami 2014, stále žijí. Nadále hrozí záměry výstavby, které dospěly do fáze stavebního povolení. Pokud si neuvědomujete o jak pokročilou fázi se jedná, připomeňme si procesy, vedoucí ke stavebnímu povolení… (…)
• Obyvatelé Prahy 11,
úvodem nám dovolte osvětlit důvod proč tento článek vznikl: developerské tlaky, s nimiž jsme bojovali před volbami 2014, stále žijí. Nadále hrozí záměry výstavby, které dospěly do fáze stavebního povolení. Pokud si neuvědomujete o jak pokročilou fázi se jedná, připomeňme si procesy, vedoucí ke stavebnímu povolení:
Oznámení záměru > Zjišťovací řízení > EIA > Územní řízení > Územní rozhodnutí > Stavební řízení > Stavební povolení
A pokud má záměr stavební povolení, je téměř jisté, že jeho výstavba bude zahájena, neboť záměr prošel dlouhodobým procesem posuzování a stavební povolení je pokynem pro bagry, jeřáby, motorové pily. V současnosti mají stavební povolení např. areál Hamru Sport u Milíčova (změna stavby před dokončením), BD Bachova, BD Zdiměřická, DPS Chomutovická, stavební úpravy Klapálkovy ulice, Bytový park Roztyly (stavba pozastavena 07/2015), obytný soubor Blažimská (BD C a D), Parking OC Chrpa…
Pokud se občané o existenci záměru výstavby dozvědí až ve fázi stavebního povolení, je již pozdě záměr zvrátit. Proto je důležité průběžně sledovat úřední desku, proto je důležité neustále se zajímat, co se děje kolem vás a včas se do procesu zapojit. Tento článek je návodem, jak to učinit a zároveň výzvou k neutuchající občanské pozornosti.
• Úřední deska Prahy 11 má službu zasílání oznámení z elektronické veřejné desky na email, informujte se > zde
• Detailní schéma povolovacího procesu stavebního záměru je > zde
• Co je EIA? > zde
• Kdo za občany ohlídá záměry výstavby na JM?
Odpověď je stejná jako před volbami 2014: nikdo. Pomůžeme vám, poradíme jak se jednotlivých řízení zúčastnit, ale neuděláme to za vás. Máme svá zaměstnání, své životy stejně jako vy, nejsme za to honorováni. Členové a příznivci HPP11 jsou lidé, kteří se sami přestali nečinně dívat na nepravosti kolem sebe a rozhodli se je změnit, buďte stejní jako oni, tj. stejní jako my. Pozorujte dění kolem sebe, angažujte se, spolupracujte – jsme vám otevřeni.
Když v roce 2012 vrcholily přípravy hromadných garážích či tzv. sociálních bytů na JM a občané hledali zastání i pomoc u radnice pana Mlejnského, která tyto záměry zadala a iniciovala (paradox!), bylo občanům řečeno: My ty garáže chceme a pokud vy ne, tak kandidujte, vyhrajte volby a věci změňte po svém. Nebylo se na koho obrátit, mnoho obyčejných lidí se muselo rekvalifikovat, naučit se hledat v územním plánu, seznámit se s principem veřejných jednání, připomínkovat záměry výstavby, podat žalobu, nejednou si i zajít zaprotestovat před Magistrát. Za každou změnou je úsilí, vytrvalost a práce, mnoho práce.
• Mohu se na HPP11 obrátit o pomoc, ikdyž jsem HPP11 nevolil?
Samozřejmě, můžete se na nás obrátit, nerozlišujeme občany JM podle toho koho volili. Nicméně zajímá nás názor i „vašich favoritů“, jak se k problému staví oni – jistě nešli do voleb s tím, že zahušťování JM se jich netýká a mají názor i na stav životního prostředí obyvatel JM. Záměry výstavby jsou projednávány v rámci Výboru pro územní rozvoj a životní prostředí zastupitelstva MČ Prahy 11. Jednání jsou otevřená pro veřejnost. Hlídejte si program jednání, který je zveřejňován na webu Prahy 11. Přijďte na jednání, váš názor nás zajímá. Budete svědky střídmých i podivných (neveřejných) návrhů záměrů výstavby na JM a můžete se k nim vyjádřit.
• HPP11 prosazuje „stavební uzávěru“?
Napřed si vysvětleme, čím je stavební uzávěra: opatřením obecné povahy, které je možné vydat pouze v procesu změny územně plánovací dokumentace (zejména územního plánu) obce, o které rozhoduje zastupitelstvo hl. m. Prahy. Nic takového HPP11 nepodniká. Pokud někdo použije tento výraz ve spojitosti s JM, plete si terminologii.
Pokud HPP11 má výhrady ke kontroverzním záměrům výstavby, je to tím, že tyto záměry negativně ovlivní život obyvatel na JM, dopravu na JM nebo je důvodem, že si tyto projekty místní občané jednoduše nepřejí – přijdou jim nesmyslné, nepotřebné. Radní HPP11 nemají jediný důvod nevyslyšet názory občanů, tím spíš, že heslo Radnice pro obyvatele, ne naopak bylo jejich heslem volebním. Od voleb jsme nezměnili názory a nadále tvrdíme, že občan a stav jeho životní prostředí je prioritní před výstavbou na JM, některými propagátory označovanou za „rozvoj JM“.
Nezačali jsme tvrdit, že výstavba je potřeba, jen proto, že na nás developeři zatlačili. Nezačali jsme tvrdit, že JM se musí rozvíjet, a tím měli na mysli výhradně začít někde něco stavět. Nemáme u developerů zainteresované kamarádíčky, kteří si nás vodí na nitkách jako loutky a za protlačení multifunkční haly či office slibují odměnu. Znovu připomínáme:
• Životní podmínky obyvatel JM jsou radním a zastupitelům HPP11 přednější, než výstavba komerčních projektů, majících negativní dopad na Jižní Město. Nebudeme rovněž podporovat žádné projekty, proti kterým budou stát občané JM.
Co nás vede k velmi obezřetnému přístupu při povolování stavebních záměrů, jsme sdělili > zde
• Co se tedy na JM staví?
S dovolením ocitujeme odpověď pana starosty (06/2015): Na Chodově a Hájích probíhají stavby rodinných domů, probíhá dostavba OC Chodov, dostavba a rekonstrukce MŠ Janouchova. V dubnu 2017 bude dokončena stavba téměř dvou stovek bytů v bytovém domě Zahrady Opatov, investor připravuje stavbu polyfunkčního domu proti hasičské stanici v ulici Květnového vítězství a mohl bych dál pokračovat. Komise pro strategické územní plánování připravuje ve spolupráci s IPRem zadání regulačního plánu pro oblast Opatov – Na Jelenách, jednáme o rozvoji problematického území kolem stanice Roztyly aj. Myslím, že Praha 11 není zbavena rozvoje, jen jsou zastaveny nesmyslné a finančně nekryté projekty minulé radnice a megalomanské výstavba bytových, obchodních a administrativních projektů, které jednoznačně parazitují na stávající infrastruktuře a veřejné vybavenosti. Rádi bychom uvítali investory s rozumnými a nezatěžujícími projekty v oblasti právě občanské vybavenosti, ale nikdo z nich nemá zájem, jen byty a kanceláře, a toho si myslím zde máme dost a dost. S přáním pěkného dne Jiří Štyler…
Praktický návod, jak občan může hájit své právo na příznivé životní prostředí
Občan (respektive Spolek občanů) má v dnešní době velmi silné postavení účastníka řízení, srovnatelné s právy obce, pokud se včas zapojí do příslušných správních řízení. Právo na příznivé životní prostředí a jeho ochrana vychází z Listiny základních práv a svobod a konkrétně v čl. 35 je uvedeno:
§ (1) ‚‚Každý má právo na příznivé životní prostředí.“
§ (2) ‚‚Každý má právo na včasné a úplně informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů.“
§ (3) ‚‚Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovanou zákonem.“
Česká republika navíc ratifikovala mezinárodní Aarhuskou úmluvu, která zaručuje občanům:
– právo na informace o životním prostředí
– právo na účast v rozhodování
– právo na právní ochranu v záležitostech týkajících se životního prostředí
Právo na informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů je upraveno v zákoně č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí.
Pro občana je podstatné vědět, jakým způsobem může aktivně dosáhnout příznivé životní prostředí. Podstatné je včasné zapojení občana popřípadě spolku občanů v správních řízeních podle:
• stavebního zákona, jako příklad uveďme Územní řízení, Stavební řízení, pořizování územních plánů a jejich změn
• zákona o ochraně přírody a krajiny
• vodního zákona
Procesu posuzování vlivů záměrů na životní prostředí podle zákona č. 100/2001 Sb. (EIA) se může účastnit každý, tedy i jednotlivec.
Podívejme se konkrétně, jak postupovat u správních řízení podle stavebního zákona nebo zákona o ochraně přírody, pokud účast v řízení vyplývá z §70 zákona o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb.
Zákon o ochraně přírody umožňuje občanům účast v řízení s dopadem na životní prostředí prostřednictvím Spolků (dříve občanských sdružení), jejichž hlavním posláním (podle stanov spolku) je ochrana přírody a krajiny. Takový spolek je oprávněn, pokud má právní subjektivitu, požadovat u příslušných orgánů státní správy, aby byl předem informován o všech zamýšlených zásazích a zahajovaných správních řízeních, při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny. Tato žádost příslušnému orgánu je platná jeden rok ode dne jejího podání, lze ji podávat opakovaně. Žádost o poskytování informací je zároveň nezbytnou podmínkou účasti spolku v řízeních.
Spolek je oprávněn se účastnit správního řízení, pokud oznámí svoji účast písemně do osmi dnů od data sejmutí vývěsu informace o zahájení řízení z úřední desky, nebo ode dne, kdy mu bylo příslušným správním orgánem zahájení řízení oznámeno písemně dopisem. Dnem sdělení informace o zahájení řízení se rozumí den doručení jejího písemného vyhotovení nebo první den jejího zveřejnění na úřední desce správního orgánu (tzn. městské části nebo magistrátu). V případě vyhlášení záměru prostřednictvím úřední desky nejsou písemné dopisy rozesílány.
Prakticky to znamená, že spolek musí průběžně hlídat příslušnou úřední desku daného úřadu, aby se mohl přihlásit do příslušného řízení do 8 dnů. Výše uvedený popis není zevrubným návodem, jen ukazuje:
• jak je důležité být organizován ve Spolku, právnické osobě s hlavním posláním Ochrany přírody a krajiny daleko dříve, než dané správní řízení je zahájeno
• požadovat každý rok předem u příslušného správního orgánu, aby Spolek byl předem informován o všech zamýšlených zásazích a zahajovaných správních řízeních
• sledovat průběžně úřední desku příslušného správního orgánu, aby Spolek oznámil včas písemně do 8 dnů příslušnému správnímu orgánu svoji účast
Cílem výše uvedeného návodu není Vám podat právní výklad, ale podělit se o praktické zkušenosti. Pokud se Vám zdá, že celý proces je komplikovaný a v praxi těžko realizovatelný, máte pravdu. Cílem této složitosti je v praxi občanovi zabránit v uplatnění jeho základních práv na příznivé životní prostředí. Dříve než se občan rozkouká, je vše schváleno a občan má smůlu. Proto je velmi důležitá spolupráce mezi občany, spolky a sdílení praktických zkušeností.
Svá ústavní práva ohledně příznivého životního prostředí nemůžete dosáhnout sami jako fyzické osoby, ale prostřednictvím právnické osoby Spolku.
• Jak založit občanské sdružení? > zde
• Příběh Milíčova
Společnost Skanska staví megalomanský projekt velikosti města Jáchymova pro téměř 3000 nových občanů bez občanské vybavenosti na území původní louky ležící mezi původní zástavbou a Přírodní památkou Milíčovský les a rybníky. Původně vila-domy se zahradami měly vyrůst jen na malé části původních skladů a louky měly sloužit jako nárazníkové pásmo parku mezi původní výstavbou a Přírodní památkou, která je nejvýznamnější lokalitou zvláště chráněných žab v Praze. Skanska s Magistrátem hlavního města Prahy (MHMP) opakovaně navyšovaly intenzitu zástavby s odvoláním na veřejný zájem na výstavbě sociálních bytů a nedostatkové občanské vybavenosti. MHMP prodal pozemky bez výběrového řízení společnosti Skanska po navýšení míry využití území bez zohlednění vyšší tržní ceny pozemků.
Poté co společnost Skanska nabyla veškeré pozemky a měla navýšenu míru využití území, zapomněla na předcházející závazek sociálních bytů a občanské vybavenosti a postavila komerční bytový projekt, který maximalizuje jen její zisk. Obdobným způsobem probíhal prodej většiny stavebních parcel na Praze 11.
Správní soud zrušil pravomocně Územní rozhodnutí na Milíčov sever a zrušil i pravomocně Výjimku z ochrany kriticky a silně ohrožených živočichů udělené společnosti Skanska, která je podmínkou pro pokračování stavby.
Společnost Skanska nejenom v místě zástavby negativně zasahuje do vývoje stovek až tisíců zvláště chráněných živočichů, které se dle zákona těší nepřísnějšímu stupni ochrany v České republice, ale významně prohlubuje deficit dešťové vody v Přírodní památce Milíčovský les a rybníky a území Natura tím, že dešťové srážky původně zásobující tato chráněná území budou z většiny nových zpevněných povrchů nově odvedeny mimo chráněná území.
Z výše uvedených důvodů vyzvala nová Rada MČ Praha 11 společnost Skanska k okamžitému zastavení výstavby na etapě Milíčov Lesní do doby pravomocného udělení Výjimky z ochrany kriticky a silně ohrožených živočichů.
• Více o kauze Milíčov > zde
• Kauza Milíčov obrazem > video
Zděnek Kvítek, Aleš Kulhánek, Martin Farmačka
Související odkazy:
• Schéma povolovacího procesu záměru v ČR od roku 2015 > PDF ; JPG
• Od územního plánováni až po postavební povoleni (Zelený kruh 2008) > PDF
• Efektivní účast v procesu EIA (Arnika 2006) > PDF
• Jak se zapojit do procesu EIA?
• Víte co je „funkční využití území“?