• Vážení obyvatelé Prahy 11, v devadesátých létech jsem jako místostarosta Prahy 11 podporoval práce na návrhu dnes už hotové tzv. trasy dálničního okruhu (SOKP) JVD, dnes 512 Vestec – D1, která se nakonec prosadila proti původní tzv. variantě JVK přes Hrnčíře. Měl jsem proto jistý podíl i na vzniku dnes často skloňované trasy 511 – ta tehdy vznikla jako napojení JVD na starou trasu na východě Prahy, protože tamní obyvatelé ještě změnu trasy ve své oblasti neřešili. (…)
• Vážení obyvatelé Prahy 11,
v devadesátých létech jsem jako místostarosta Prahy 11 podporoval práce na návrhu dnes už hotové tzv. trasy dálničního okruhu (SOKP) JVD, dnes 512 Vestec – D1, která se nakonec prosadila proti původní tzv. variantě JVK přes Hrnčíře. Měl jsem proto jistý podíl i na vzniku dnes často skloňované trasy 511 – ta tehdy vznikla jako napojení JVD na starou trasu na východě Prahy, protože tamní obyvatelé ještě změnu trasy ve své oblasti neřešili. Dvacet let stát ani hlavní město nebyly schopné tehdy skutečně jedinou variantu realizovat ani připravit platné územní rozhodnutí. Jako zastupitel Prahy 11 jsem v posledních dnech dostal v monitoringu různé články o problematice dokončení dálničního okruhu Prahy (SOKP) a se znepokojením jsem se v nich dočetl zkreslené nebo zavádějící informace. Obávám se, že tyto dezinformace jsou často šířeny záměrně. Proto bych rád reagoval na některé rozšířené nepravdy:
1) Hnutí pro Prahu 11 ani starosta Štyler neodmítají žádnou variantu dokončení okruhu, tedy ani trasu 511. Žádnou variantu také nepreferujeme ani nehledáme. Nepřísluší nám to, všechny by na naše území měly stejný vliv. Máme pouze zájem, aby kterákoliv z nich byla co nejdřív realizována. Víme, že dnes už je na východě navržených několik různých tras. Respektujeme právo jejich zastánců na kvalifikované porovnání a výběr té, která bude pro životní prostředí obecně nejméně zatěžující.
2) Návrh na revokaci usnesení, který jsem přednesl na zastupitelstvu 8. června, nepožadoval „hledání nové varianty“, jak se chybně objevilo v tisku, ale pouze dodržování platných zákonů místo hledání výjimek. Jsme přesvědčeni, že silové protlačování trasy 511 dnes už nejen není etické, ale vedlo by i k oddálení dokončení okruhu jako celku a k prodloužení provizorního průtahu kamionů Jižním Městem a Spořilovem.
Někteří pražští politici se bohužel připojili k vlně politického tlaku na odborné otázky. V Praze 11 se toto téma zneužívá k politickému boji, podobně jako nedávná umělá kauza „odtržení Jižního Města“. Naši odpůrci účelově překrucují výroky zastupitelů Hnutí pro Prahu 11. Naše stanovisko je přitom mimořádně prosté – zachovat řád, odpovídající civilizované společnosti. V minulých týdnech zaujaly totožný postoj Evropská komise i vláda ČR. Věříme, že náš stát je dnes natolik vyspělý, že objektivní postup bude i v případě dokončení SOKP zároveň nejrychlejší.
S pozdravem Ing. Václav Šmrha (KDU-ČSL, klub HPP 11), člen zastupitelstva MČ Praha 11, člen výboru ZMČ pro rozvoj a životní prostředí
Související:
• HPP 11 opět navrhlo urychlené dokončení okruhu kolem Prahy
• Stavba 511: okruh kolem Prahy nebo skrz ni? Seznamte se s fakty