• Vážení občané Prahy 11, TOP 09 ve spojení se skupinou kolem bývalého starosty Mlejnského získali těsnou většinu a odvolali radní za Hnutí pro Prahu 11 Šárku Zdeňkovou. Neváhali a prezentují, v čem spočívá její údajná nekompetentnost: Nepochopila geniální myšlenku Ing. Urbánka z TOP 09 ohledně Silničního okruhu kolem Prahy (SOKP) a hlasovala proti jeho návrhu usnesení. Asi jsem také nekompetentní, ale jeho návrh na bezvýhradnou podporu podle něj jediné správné varianty okruhu, tzv. stavby 511, jsem také nemohl podpořit. (…)
• Vážení občané Prahy 11,
TOP 09 ve spojení se skupinou kolem bývalého starosty Mlejnského získali těsnou většinu a odvolali radní za Hnutí pro Prahu 11 Šárku Zdeňkovou. Neváhali a prezentují, v čem spočívá její údajná nekompetentnost: Nepochopila geniální myšlenku Ing. Urbánka z TOP 09 ohledně Silničního okruhu kolem Prahy (SOKP) a hlasovala proti jeho návrhu usnesení. Asi jsem také nekompetentní, ale jeho návrh na bezvýhradnou podporu podle něj jediné správné varianty okruhu, tzv. stavby 511, jsem také nemohl podpořit.
Byl to špatný návrh, který staví proti sobě obyvatele různých městských částí a nevede k cíli. Odmítá připustit jakoukoli jinou variantu řešení, nebere ohled na názory MČ na východě Prahy ani na skutečnost, že jejich odpor proti trase prosazované silou zároveň oddaluje řešení u nás, na Jižním Městě.
Zastupitelé Hnutí pro Prahu 11 (HPP 11) stavbu 511 neodmítají, pouze se distancují od zjevné snahy Ing. Urbánka (TOP) předem zabránit, aby při posuzování vlivů na životní prostředí, kterému se budoucí okruh nevyhne, bylo porovnáno více variant, jak ukládá zákon. Pokud by tato podmínka nebyla splněna, může stát navíc přijít o dotaci z Evropské unie.
V „naší“ jihovýchodní části již okruh reagoval na růst Prahy a je vysunut mimo město. Ve východní části ale návrh sleduje stopu navrženou těsně po 2. světové válce. Není divu, že se tam setkává se silným odporem obyvatel. Ti navrhli a předjednali alternativní trasu, která současné zástavbě lépe odpovídá a byla by dokonce o 40%, tj. o 20 miliard Kč, levnější.
Nikdo z nás, ani pan Urbánek, nemá právo určovat, kudy má vést dálnice v jiné městské části. Máme odpovědnost za životní prostředí zde, na Jižním Městě. Proto podporujeme, aby odborníci při definitivním posouzení zvážili více možností. Velmi vážně se obáváme, že „stavbě 511! budou tamní obyvatelé dlouho s úspěchem čelit a nás i Spořilov by kamiony dusily dál.
HPP 11 podporuje urychlené zprovoznění SOKP, zejména pokračování už hotové části v jihovýchodním segmentu Prahy, přitom předem nepreferuje ani neodmítá žádnou z možných variant trasy SOKP a za správnou považuje takovou variantu, která věc v souladu s platnou legislativou vyřeší nejrychleji.
HPP 11 žádá kompetentní orgány veřejné správy o bezodkladné posouzení možných variant SOKP, a to zejména varianty „511“ a regionální varianty „rozumný okruh“ v rámci EIA, v souladu s aktuálními evropskými a českými právními normami. Se stavbami dálnic kromě změn životního prostředí souvisí výkupy a zhodnocování pozemků, rozvojové plány a další investiční záležitosti. Nabízí se otázka, co stojí za nepochopitelnou snahou omezit škálu možných řešení našeho problému…?
Ing. Václav Šmrha (KDU-ČSL), člen klubu HPP 11, člen výboru zastupitelstva pro rozvoj a životní prostředí