• Voliči, občané, pokud jste nesledovali jednání zastupitelstva (dále jen ZMČ) dne 19.5.2016 a pouze četli zprávy na webech jiných politických uskupení na P11, můžete mít pocit, že HPP 11 je proti řešení odvedení kamionů z JM. Ovšem pokud jste jednání sledovali, víte, že je tomu přesně naopak. Opět se setkáváme se lživou rétorikou opozice i prakticky vládnoucího uskupení ANO / TOP, kteří spoléhají, že ZMČ unikne vaší pozornosti. (…)
• Voliči, občané,
pokud jste nesledovali jednání zastupitelstva (dále jen ZMČ) dne 19.5.2016 a pouze četli zprávy na webech jiných politických uskupení na P11, můžete mít pocit, že HPP 11 je proti řešení odvedení kamionů z JM. Ovšem pokud jste jednání sledovali, víte, že je tomu přesně naopak. Opět se setkáváme se lživou rétorikou opozice i prakticky vládnoucího uskupení ANO / TOP, kteří spoléhají, že ZMČ unikne vaší pozornosti.
Žijeme v době, kdy jasně a veřejně sdělené věci jsou zpochybňovány zájmovými skupinami, které se snaží některé vybrané projekty prosadit silou. Tak se nám jeví na pohled nenápadný dovětek “stavba 511” v návrhu radního Urbánka z TOP 09, požadujícího urychlenou prioritní dostavbu Pražského okruhu v jihovýchodním segmentu Prahy, tj. stavbu 511. Není to jediná možnost řešení a také není nejlevnější ani nejdostupnější. Kudy by mohly „vyvedené kamiony“ jezdit, ať už kolem města nebo skrze ně, se dozvíte v tomto článku.
Pokud si přejete překočit odbornou informační část, pokračujte přímo na názory zastupitelů HPP 11 > zde
• V čem je tedy problém? “SOKP 511” je archaický projekt, nezohledňuje současný stav města Prahy, zasáhne 80 000 lidí, obchází proces EIA, ignoruje bezpečnost dopravy a nařízení EU
Na ZMČ přislo mnoho odborně připravených hostů z obcí a městských částí na východě Prahy vyjádřit se k 511. Jako první vystoupila Petra Šubrtová, zastupitelka MČ Praha – Běchovice, aktivní v Iniciativě za Rozumný okruh Prahy. Seznamte se s jejím hodnocením chystaného díla 511 a velmi pozorně vnímejte, jaká úskalí představuje stavba 511, tak svorně a zároveň podezřele kvapně protlačovaná ANO + TOP + celou opozicí. Představa o problematice vám pomůže pochopit pochybnosti HPP 11 vůči této stavbě.
• Vážení zastupitelé Prahy 11, Silniční okruh kolem Prahy (SOKP) je oficiální název stavby, o níž tady mluvíme. Má zajistit plynulou a bezpečnou tranzitní dopravu a ochránit Prahu před jejími negativními vlivy. Nyní prosazovaný projekt se ale původně jmenoval „Pražský rychlostní silniční okruh“ (PRSO) a byl do území naplánován jako městská rychlostní silnice cca v roce 1963.
Na „Silniční okruh kolem Prahy“ je přejmenován – a to zejména proto, že pražskou komunikaci by Praha musela platit sama, zatímco tranzitní kruh je státní investicí a očekává se jeho zaplacení z evropských dotací. Jenomže to také musí vyhovět evropské legislativě, což se současnému projektu přes Běchovice, Černý Most, Dolní a Horní Počernice, a řadu městských částí dále do Suchdola, nepodaří.
Praha se totiž od 60. let zvětšila rozlohou 2,5 x a přibylo jí 250 000 obyvatel – jak je vidět na schématické mapce – Praha se zvětšovala a okruh zarůstal dovnitř. Na jihu Prahy se v 90. letech (z iniciativy městských částí) povedlo okruh rozumně posunout do Středočeského kraje, tudíž úsek 512 končí u Modletic u Říčan. Na severu Prahy se o trasu setrvale bojuje, neboť EIA doporučila už před lety trasu Středočeským krajem, což Ministerstvo dopravy odmítá respektovat a trvale prosazuje trasu přes Suchdol a další městské části Prahy.
• Pět kilometrů = pět mimoúrovňových křižovatek
Východ: Od D1 se má okruh proti vší logice ostře vrátit do území Prahy a napojit se na Východní spojku (tj. část současné Jižní spojky od Běchovic přes Černý Most do Satalic). Napojení okruhu v Běchovicích na Východní spojku je velký problém, neboť spojka (označena jako SOKP 510) je přetížená vnitroměstská komunikace, leží 8 kilometrů hluboko v Praze a předpisům na transitní evropskou dálnici nedokáže vyhovět ani po přestavbě. Na pěti kilometrech je tam naplánováno pět mimoúrovňových křižovatek, což je drasticky v rozporu s technickými normami. Na dálnici jsou minimální mezikřižovatkové vzdálenosti 4 km, ve městě to lze snížit na dvě, ale v tomto úseku by i to bylo hrubě nedodrženo – někde se plánují dokonce průplety (tyto vzdálenosti se navíc měří od konce nájezdů u jedné křižovatky po začátek sjezdů u další, nejde o vzdálenost středů křižovatek). Tyto normy existují proto, aby dálnice byla bezpečná a je trestuhodné je obcházet. Navíc si vykoledujeme, že EU takový okruh platit nebude. Má totiž vysoké nároky na bezpečnost transevropských dálnic TEN-T, kterých je okruh součástí.
• Takzvaný „rozumný okruh“
Řadu let se několik starostů a iniciativ marně snažilo vyvolat posouzení tzv. Regionální varianty dostavby okruhu. V roce 2014 jejich argumenty uznal ministr dopravy Prachař a ŘSD nechalo vypracovat vyhledávací studii na Regionální variantu vedenou dále od Prahy Středočeským krajem, která by postihla podstatně méně obyvatel než SOKP 511. Mezitím se bohužel pokračovalo v přípravě trasy SOKP 511 a ta se zastavila až na současném problému se zastaralým stanoviskem EIA z roku 2002.
Věcně: Evropská komise žádá po České republice, aby u všech staveb, majících posouzení EIA starší 15 let (dle z. č. 244/1992Sb.), byla provedena EIA kompletně nová. Podle platné evropské legislativy, tzn. podle kriterií nového zákona a s účastí veřejnosti. Tedy i u stavby SOKP 511.
Pokud ČR odmítá připravovat stavby v souladu s právem EU, tak nebudou stavby proplaceny a dokonce hrozí zastavení peněz ze všech evropských fondů, v důsledku řízení o tzv. infringementu, které je proti ČR dlouhodobě vedeno. Všichni kritici stavby SOKP 511 upozorňovali na zastaralé, přežité a podhodnocené posouzení této stavby v EIA – od roku 2008 mnohokrát. Vždy byli umlčeni, že staré stanovisko EIA má nekonečnou platnost a území ani projekt se nezměnily. Opak je pravdou.
V této chvíli politici stále hledají cestu, jak evropskou legislativu opět obejít a žádají Evropskou komisi o umožnění výjimek. Snaží se přitom vyvolat tlak i zdola a staví proti sobě občany různých lokalit. My žádáme (v souladu s evropskou legislativou) o novou EIA (u nedostavěné části okruhu), a to se zahrnutím Regionální varianty do posouzení. Prosíme vás tímto o podporu, neboť odborným posouzením trasy vedené skutečně okolo Prahy by mohla konečně skončit patová situace okolo dostavby. Výsledek poctivého odborného posouzení obou variant budeme respektovat.
Je nám skutečně líto, jaká je nyní situace s tranzitem jak na Spořilově, tak v Praze 11, ale nejsme za to zodpovědni. Primátor Bém v roce 2010 ze dne na den zavedl kamionový tranzit na Prahu 11 a na Spořilov, dobře si vědom toho, že takto postižení občané mu pomohou zvýšit tlak na ty části města, které se okruhu brání.
My jsme tehdy už dva roky marně kritizovali projekt SOKP 511, nikdo s námi věcně nejednal, namísto toho proti nám pozvedli Spořilov. Zavést trvale tranzitní dopravu od D1 na Černý Most – není vyvedení tranzitu z Prahy, nýbrž vytloukání klínu klínem a trvalé zakonzervování tranzitu uvnitř města a jeho nebezpečné mísení s vnitroměstskou dopravou.
• Doplňující informace
Důvodem posunu okruhu na jihu Prahy bylo:
- ponechat uvnitř okruhu reservu na rozvoj bydlení Prahy
- vyvést obtěžující kamionový tranzit skutečně mimo hlavní město
- umožnit tranzit plynulý – bez nebezpečného mísení s vnitroměstskou dopravou, včetně MHD
- všechny tyto argumenty platí i na východě a severu Prahy
Východní spojka (Běchovice – Černý Most – Satalice) byla postavena 1984 – 1993, úsek by se musel na SOKP přestavět (současná rekonstrukce není dostačující).
Úsek je přetížený a hlučí do obytných čtvrtí Běchovic, Dolních a Horních Počernic, Černého Mostu. Jede tam cca 85 000 vozidel denně a po napojení SOKP 511 by stouply na cca 125 000 denně, později dokonce na 150 000 (viz. oficiální prezentace ŘSD z roku 2015).
Běchovice: Proti dálnici SOKP 511 jsme začali vystupovat v r. 2008, kdy jsme zjistili, že na část Běchovic by měla fatální vliv, což nám dříve známo nebylo. Ještě v procesu EIA (2000) vše vycházelo na papíře v pořádku. V roce 2008 nám bylo v územním řízení sděleno, že investor není schopen zajistit v Běchovicích dodržení zákonných limitů hluku (jde o limity 60 dB den a 50 dB noc, tedy už zvýšené pro lokality u hlavních silnic). Přes námitky MČ i majitelů domů – vyhlásili v Běchovicích tzv. OCHRANNÉ HLUKOVÉ PÁSMO dálnice, což znamenalo legalizaci nadlimitního hluku a stavební uzávěru na stavby bytové, zdravotnické a školské. Týkalo se čtvrti rodinných domků z 30. let 20. století. Jako kompenzaci nenabídli nic.
Od té doby se odvoláváme. Ani 1. ani 2. územní řízení nedokázalo prokázat dodržení hlukových limitů v Běchovicích. Projekt se od roku 2008 nezměnil, pouze nám slibují tichý asfalt – ten má omezenou životnost, výměnu již nezaručují. Hluková studie nám prve sdělila, že ochranu před hlukem by zajistil leda snad val 35 metrů, ale takové se nedělají, nepovolují.
Žádný nový projekt křižovatky, žádné zatunelování… nikdy nikdo s ničím takovým oficiálně nepřišel, to jsou vše jen pěkné řeči do médií. Ani posunout křižovatku o 100 metrů doprostřed pole nikdy nebyli ochotni. V ničem nám nevyšli vstříc a diví se, že se odvoláváme a budeme se odvolávat dál. Běchovice nepotřebují tranzitní šestiproudou dálnici, jež je neúnosně zatíží. Běchovice letitě usilují o odlehčení přetížené Českobrodské silnice (výpadovka na Kolín). Jenomže roky je na ně veden silný tlak, že jakékoliv řešení (přeložka) Českobrodské se bude konat pouze tehdy, pokud budou souhlasit i s přivedením SOKP do Běchovic. Odtud plyne problematický postoj Běchovic ke stavbě SOKP.
Právně: SOKP 511 a vyhlídky pro blízké roky
- První územní rozhodnutí z prosince 2008 > zrušeno MMR k našim odvoláním v lednu 2010
- Podnět k ombudsmanovi 2009 > úspěšný – zrušeno ochranné hlukové pásmo – nelze používat
- Druhé územní rozhodnutí z října 2010 > zrušeno MMR k našim odvoláním v srpnu 2011
- Žaloba k Nejvyššímu správnímu soudu proti trase SOKP v ZÚR – uspěla v lednu 2011, SOKP vymazán
- Zastupitelstvo Prahy, 11. 9. 2014 > bez ohledu na žádosti řady městských částí o posouzení Regionální varianty SOKP zakreslilo okruh opět do ZÚR Praha v původní stopě. To vyvolalo novou žalobu proti ZÚR Praha. Podalo ji 12 samospráv a 6 majitelů domů dotčených trasou. U Městského soudu žaloba neuspěla, soud v rozsudku zejména preferoval politickou vůli zastupitelstva Prahy. Proti rozsudku je podána kasační stížnost a věc bude řešit Nejvyšší správní soud v Brně. Pokud žalobci uspějí, nebude trasa Prahou realizovatelná.
Pokud bude nyní v přípravě SOKP 511 pokračováno bez nové EIA, bude vydáno třetí územní rozhodnutí. V územním řízení byla ale vznesena řada námitek a proti územnímu rozhodnutí tudíž podá odvolání opět cca 200 subjektů, pravděpodobně včetně několika městských částí. Odvolání bude řešit MMR a pokud jim nevyhoví, podají odvolatelé žalobu k soudu. Předmětem odvolání i žaloby bude mimo jiné použití zastaralého stanoviska EIA. Všichni bychom si ušetřili čas a spory, kdyby byla konečně zadána nová EIA a posoudila i Regionální variantu.
Děkujeme za pochopení, za Iniciativu za Rozumný okruh Prahy Petra Šubrtová, zastupitelka v MČ Praha – Běchovice
V Praze, dne 19.5.2016
• Zastupitelé HPP 11: Chceme rychlou dostavbu okruhu kolem Prahy bez obcházení zákona!
Přepis výstupu RNDr. Kvítka (HPP 11): “Přeji si, aby byl co nejrychleji dostavěn okruh kolem Prahy. Myslím, že si to přejí všichni lidé na Praze 11 i na Spořilově, že si to přeje celá Praha. Ovšem pokud okruh 511 půjde do EIA, tak se nepostaví. Pokud bych přijmul myšlenku, že základní legislativní proces, který je schválen v Evropě a garantuje občanům jistá práva, neprojde EIA, tak stavba se tímto způsobem nemůže postavit. Lidé, co sem dnes přišli (starostové a ostatní), mají stejná práva jako my na Praze 11, a já doufám, že po roce 89 skončila doba, kdy co se má stavět a co ne se rozhoduje na nějakých politických sekretariátech. Dnes tu máme odborný problém. Já jako politik za P11 říkám:
Chci, aby byl urychleně dokončen okruh. Nejsem odborník, proto žádám odborníky, aby navrhli optimální variantu, tak jak ji vyžaduje EIA, musí odpovídat současnému stavu, současné legislativě a mám plnou důvěru v to, co EU prosazuje a odmítám jakékoliv výjimky.
A upozorňuji vás, že pokud je EIA připravena, proběhne za půl roku. Pokud tu jsou záměrně skrývané problémy, tak samozřejmě EIA neproběhne. Jsem pro transparentnost, proto navrhuji změnu návrhu pana Urbánka (TOP) – v bodě č. 2 text „podporuje urychlenou prioritní dostavbu Pražského okruhu v jihovýchodním segmentu Prahy, tj. stavbu 511” formulaci “tj. stavbu 511” vynechat, protože je to odborná záležitost. My jako politici P11 nechceme, aby přes P11 jezdily kamiony a chceme, aby řešení bylo rychlé. Nepodporuji spekulanty s pozemky, jde mi o občany P11 a rychlé řešení – jak se bude jmenovat je mi úplně jedno, pokud projde a bude splňovat všechny zákonné podmínky, které EIA má mít.”
• Video > ZDE
• Obrazem: Argumenty zastupitelů za HPP 11
Zastupitelé za HPP 11 vystoupili, jak pohovořili a zda ctí veřejný zájem, posuďte sami:
• Jiří Dohnal > Je dobře, že všichni chceme okruh dostavět. Ale kudy povede? Trasa 511 prochází Prahou
• Ing. Kos > Osoby prosazující okruh nemají hlubší znalosti o problematice. Návrhy HPP 11 jsou rozumné
• Ing. Kulhánek > SOKP 511 je tlačen politickou silou, na výkup pozemků jsou připraveny miliardy
• PhDr. Zdeňková > Posuďme odborně jiné varianty dle evropského práva a legislativy
• Ing. Šmrha > Podpořme více variant, netlačme jen jednu
• RNDr. Zelenková > Vyhotovme EIA a vyberme si ze zpracování. Neodsouvejme problém na jiné obyvatele Prahy
• RNDr. Kvítek hovoří o SOKP z pohledu občana Prahy 11
V celé Evropě jsou schopni používat EIA a my České republice nejsme?
• Obrazem: Argumenty hostů
Hostů se na ZMČ dostavilo nepočítaně – Ing. Petra Šubrtová (zastupitelka Běchovic), Miroslav Malina (starosta Dolních Chabrů), Mgr. Milada Voborská (starostka Satalic), Ing. Ilona Picková (místostarostka Prahy 14) nebo Ing. Milan Strnad z Dolních Břežan, pozorně si vyslechněte jejich příspěvky a zvažte, zda hovoří jako ekoteroristé (označení od opozice JMND), kteří by ostatním lidem nepřáli čistý vzduch… > video
• Rekapitulace návrhů HPP 11, podporující rychlou dostavbu okruhu kolem Prahy
První návrh RNDr. Kvítka
Text bodu č. 2 návrhu Ing. Urbánka “podporuje urychlenou prioritní dostavbu Pražského okruhu v jihovýchodním segmentu Prahy, tj. stavbu 511” změnit na “podporuje urychlenou prioritní dostavbu Pražského okruhu v jihovýchodním segmentu Prahy.”
Druhý návrh Ing. Šmrhy
Zastupitelstvo MČ Praha 11
I. konstatuje, že vedení tranzitní kamionové dopravy středem MČ Praha 11 jako náhradní trasou za nedokončený Silniční okruh kolem Prahy (SOKP) neúnosným způsobem zatěžuje životní prostředí obyvatel
II. podporuje urychlené zprovoznění SOKP, zejména pokračování hotové části v jihovýchodním segmentu Prahy; přitom předem nepreferuje ani neodmítá žádnou z možných variant trasy SOKP a za správnou považuje takovou variantu, která věc v souladu s platnou legislativou vyřeší nejrychleji
III. žádá kompetentní orgány veřejné správy o bezodkladné posouzení možných variant SOKP, a to zejména varianty „511“ a regionální varianty „rozumný okruh“ v rámci EIA, v souladu s aktuálními evropskými a českými právními normami.
Toto je v souladu se zásadami územního rozvoje přijatými v usnesení Rady k Metropolitnímu plánu č. 0699/19/R/2015 (kde se hovoří o urychlené dostavbě v jihovýchodním segmentu Prahy)
• Původní návrh předkladatele > zde
• Brilantní veletoč pana Urbánka při podání návrhu
V 15:32 již opozice cítí, že nemá šanci argumenty diskutujících hostů a zastupitelů HPP 11 ustát ani vyvrátit (natož odborně), proto P. Hrabal z ČSSD navrhuje ukončit diskuzi (což společně s odvoláváním radních navrhuje často), poté ANO + TOP + opozice svorně diskuzi ukončují. Po několika dalších vstupech si slovo bere Ing. Urbánek (TOP), jež pojímá jako závěrečné slovo předkladatele návrhu. Jelikož si velmi dobře uvědomuje, že HPP 11 podalo dva obstojné návrhy, podporující rychlou dostavbu okruhu kolem Prahy, leč s vyloučením textu “tj. stavbu 511”, a že hlasování bude dle jednacího řádu probíhat od posledního podaného, narychlo opatřuje svůj původní návrh nepodstatným dodatkem (o zaslání dokumentu i na další místa) a předává návrhovému výboru, kde se ho ujímá jeho kolega Stárek a dává o něm hlasovat jako o prvním. Je schválen nejtěsnější většinou 23 a následně se o návrzích HPP 11 již nehlasuje!
• Opozice: Naši petenti si přejí okruh 511! Přestože zřejmě neví o co jde…
Vážení čtenáři, jistě sami zjišťujete, jedná se o dosti komplexní téma, a že nemusí být zcela k pochopení každému a už vůbec ne běžnému občanovi, jenž je osloven kdesi na ulici (!), zda si přeje “vyvést kamiony z Jižního Města”. Samozřejmě, že není tázán, zda si přeje výhradně “stavbu 511”, protože by nepochopil vůbec nic, nicméně podepíše petici, kde je uvedeno, že si přeje “stavbu 511”, aniž byl organizátory petice seznámen s klíčovými detaily projektu. Mnozí ze zastupitelů Hnutí pro Prahu 11 jsou k této formě sběru podpisů na podporu “okruhu 511” skeptičtí a nepovažují ji za směrodatnou.
• Závěrem…
Děkujeme, že jste dočetli jste až sem. Možná jste jedni z mála obyvatel JM, kteří se právě seznámili s fakty o okruhu 511. Sdělené informace jsme vám neposkytli proto, abychom hanobili naše politické konkurenty (na projektu osobně zainteresované či jen diletantsky připravené), ale abychom vás uchránili od nekompetentního podání problematiky. „511“ je záležitost, vyžadující ohlédnutí se do historie, což jsme dnes společně učinili. I laik pochopí, že kudy stavba 511 vede, je v rozporu s tím, jaký má plnit účel a proto bychom měli s jejím pořízením váhat. Ve stavbě 511 je příliš nejasností, než abychom uvěřili, že bude sloužit lidem a ne např. spekulantům s pozemky, důvodně se obávajícími, že pokud by okruh byl posouzen v rámci EIA ve variantním řešení (jak to vyžaduje EU) a vedl jinudy (tj. skutečně kolem Prahy, ne skrz ni), notně by jim to zhatilo vidinu obohacení se. Další důvody již byly uvedeny výše.
Dozvěděli jste se, že křičet „vyveďte kamiony z P11“ neznamená chtít pro obyvatele P11 nejlepší řešení. Volili jste HPP 11 proto, aby vám přinášelo objektivní informace, které se někdy nebudou dobře poslouchat a budou napadány, stejně jako je napadáno HPP 11 panem Mlejnským a nazývano „protestbandou“ nebo „ekoteroristy“ – asi proto, že na projektu není prospěchářsky zainteresováno a dodržuje svůj volební program.
Pan Mlejnský, který…
- dohlížel na rozprodávání pozemků JM developerům (Roztyly, Litochleby, Milíčov…)
- uchystal obyvatelům P11 zahuštění stávající zástavby sídliště novou výstavbou > mapa
- napadl mapy výstavby (které zdarma zhotovilo HPP 11 pro obyvatele P11 a zachytilo v nich pokoutně uchystaná zvěrstva předešlé vládnoucí garnitury ODS) a označil je za reklamu na HPP 11)
- nasmlouval svým kamarádům (i současným stranickým kolegům) velmi výhodné, dlouhodobě levné pronájmy a prodeje obecního majetku)
- postavil extrémně předražený a zároveň extrémně malý bazén pro cca 80 lidí > článek
- prodal 3000 obecních nájemních bytů
- rozpustil miliardu z rozpočtu MČ do pochybných nákupů ubytovny Sandra, projektu Zahrad Opatov > článek
- a ještě dva dny před volbami 2014 hodlal (na rozloučenou) proinvestovat deset milionů za zbytečnou cyklověž…
nyní všem uděluje knížecí rady, kterak na P11 efektivně hospodařit a všemožně zpochybňuje zveřejňování důležitých informací členy HPP 11, přičemž samo hnutí JMND nedisponuje odborníky takřka na nic, leč s o to větším úsilím vyvolává mediální kauzy na bázi překroucení faktů za účelem vzniku nenávisti u neinformovaných občanů, prioritně namířené proti HPP 11.
• Kompletní videozáznam ze ZMČ > ZDE
Za přispění kolegů sepsal Martin Farmačka, HPP 11
Související odkazy:
• Mýty a fakta o problému zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) v České republice
• Jančura chce překreslit pražský okruh, ministr mu naslouchá
• Pražský nebo středočeský okruh? Starostové chtějí, aby byl dále od města