TISKOVÁ ZPRÁVA | 26.4.2017 | 15:00 | • Pozor! Zítra má ožít Vestecká spojka. Miliardy veřejných prostředků do napojení komerčních zón na dálnici D1? | Na zítřejším jednání Zastupitelstva hl. m. Prahy 27.4.2017 má být schválena „Smlouva o spolupráci a sdružení veřejných zadavatelů“. Tento nic neříkající název skrývá smlouvu o společném postupu investorské přípravy a realizace akce EXITu 4 a Vestecké spojky. Smluvními stranami jsou Krajská správa a údržba silnic Stč kraje, hl. m. Praha, Středočeský kraj, Ministerstvo dopravy a ŘSD. (…)
TISKOVÁ ZPRÁVA | 26.4.2017 | 15:00
• Pozor! Zítra má ožít Vestecká spojka. Miliardy veřejných prostředků do napojení komerčních zón na dálnici D1?
Na zítřejším jednání Zastupitelstva hl. m. Prahy 27.4.2017 má být schválena „Smlouva o spolupráci a sdružení veřejných zadavatelů“. Tento nic neříkající název skrývá smlouvu o společném postupu investorské přípravy a realizace akce EXITu 4 a Vestecké spojky. Smluvními stranami jsou Krajská správa a údržba silnic Stč kraje, hl. m. Praha, Středočeský kraj, Ministerstvo dopravy a ŘSD.
Vestecká spojka a EXIT 4 jsou pozůstatky dříve projektované trasy Pražského okruhu v trase JVK. Tu odmítlo v petici 40 tis. obyvatel a trasa Pražského okruhu byla proto oddálena od Prahy v úseku mezi Jesenici a Říčany do současné varianty JVD.
Nyní je opět velký tlak na realizaci Vestecké spojky i Exitu 4, aniž by jejich výstavba přinesla významný veřejný přínos. Zdá se, že několik miliard veřejných prostředků poslouží především majitelům pozemků u D1, kterým má EXIT4 a Vestecká spojka umožnit zásobování plánovaných komerčních zón a přivést jim do nich zákazníky.
Vestecká spojka není dosud v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje. Přesto je enormní tlak na podepsání Smlouvy a zahájení realizace.
Na minulém jednání zastupitelstva hl.m. Prahy 30.3.2017 náměstek Dolínek přerušil projednávání této smlouvy kvůli nesouhlasu zastupitelů Trojkoalice. Poté, co se na dopravním výboru ZHMP pro schválení smlouvy vyjádřili zástupci ODS a TOP 09, bude spolu s ČSSD a ANO zřejmě dostatek hlasů pro schválení Smlouvy a zahájení realizace tohoto záměru.
Vzhledem k výše uvedeným faktům i kvůli marginálnímu veřejnému přínosu Vestecké spojky a EXITU 4 a naopak k jejich významně negativním dopadům na rekreační zázemí Prahy i zhoršení kvality bydlení v daném regionu budu na zítřejším ZHMP vystupovat z pozice senátora proti podpisu Smlouvy.
Ing. Ladislav Kos, senátor
Praha 11, Praha 15, Praha 22 a okolí
KosL@senat.cz, tel.: 603 780 761
Související:
• Materiál hlasování > zde
• Kauza: Exit 4 (JVK) > zde
Aktualizace 28.4.2017: Návrh byl schválen.
K Vestecké spojce pomohla část TOP 09 | 28.4.2017 | Právo str. 10 | Petr Janiš
• Hlavní město se připojí ke kraji a státu jako veřejným zadavatelům stavby Vestecké spojky. Stavba nové dálnice mezi Pražským okruhem u Jesenice a Jižním Městem má odpůrce.
Pražské zastupitelstvo smlouvu přijalo hlasy koaličních ANO, ČSSD, opoziční KSČM a polovičky klubu TOP 09. Vestecká spojka má vést kolem Vestce a Jesenice k 4. kilometru dálnice D 1 u Průhonic. Zde by měla vyrůst velkokapacitní mimoúrovňová křižovatka Exit 4. Na Vesteckou spojku má v budoucnu také navázat problematická dálnice D 3. Silnice povede poměrně blízko Hrnčíř, Zdiměřic a Rozkoše.
Na soukromých pozemcích u spojky, které jsou zatím ornou půdou, má vyrůst komerční zóna Průhonice, mluví se i o sídlišti či rozsáhlé administrativě. Zastupitelé se přeli, zda pro soukromé subjekty stavět silnici a jak širokou. Šéf výboru dopravy Matěj Stropnický (Trojkoalice, SZ) žádal záruky, že po Vestecké spojce nebude jezdit dálková tranzitní doprava. „Musíme vyvrátit podezření, že stavíme Vesteckou spojku jen kvůli majitelům pozemků pod komerční zónou mezi Vesteckou zónou a Průhonickým zámkem a parkem, které jsou památkově chráněny,“ řekl Stropnický, záruky nedostal.
Aby Praha smlouvu neschvalovala, žádal rovněž senátor Ladislav Kos (Hnutí pro Prahu 11). „Umožní utrácet veřejné prostředky za záměry, jejichž přínos je minimálně diskutabilní,“ varoval Kos. Podle něho může těsně za hranicí Prahy a kraje vzniknout vysoce kapacitní komunikace, která v důsledku jen přitíží Spořilovu. „Exit 4 je navržen dokonce v šestipruhu,“ upozornil Kos.
Nové komerční zóny u Průhonic a Vestecké spojky k ní se zastávali Tomáš Jílek (TOP 09) a Patrik Nacher (za ANO). „V průmyslové zóně vzniknou nová pracovní místa,“ tvrdil Jílek a zdůrazňoval, že „i developeři mají svá práva“. Stavba nové kapacitní silnice dává smysl i Nacherovi. „Investiční pobídky by neměly být v daňových úlevách, ale v infrastruktuře,“ uvedl Nacher. Pro Vesteckou spojku jako přivaděč místní dopravy do Prahy horovala starostka Šeberova Petra Venturová (Pro lepší obec).
Dolínek připustil, že návrh připojit Prahu k zadavatelům stavby není koaliční. Podle něho by logistická centra neměla být v Praze. „Kde jinde než u dálnic a křížení silnic by měla vznikat tato místa?“ ptal se Dolínek, podle něhož ani Středočeský kraj vznik hal už podporovat nebude. Provoz na Vestecké spojce může město podle Dolínka ovlivnit.
„Budeme postupně přebírat všechny úseky dálnic uvnitř Pražského okruhu, budou tam platit naše pravidla,“ řekl náměstek. Smlouvu Prahy s krajem a státem o Vestecké spojce schválilo 17 zastupitelů ANO, 9 členů klubu ČSSD, 6 z 12 zastupitelů TOP 09 a 3 komunisté. Jeden zastupitel TOP 09 se zdržel, Trojkoalice a piráti byli proti a nikdo jiný nehlasoval.
• Kdo hlasoval PRO? > hlasování